Podczas wystąpień publicznych kierujemy się trochę innymi zasadami ubioru niż w życiu codziennym. Ludzie z założenia nie lubią skupiać uwagi na dłużej. Jeśli więc masz przed sobą wystąpienie publiczne i chcesz być wysłuchana, zastanów się jak się ubrać, żeby wesprzeć swoją wypowiedź spójnym wizerunkiem. Bo prawda jest taka, że będziesz wiarygodna i przekonująca tylko wtedy, gdy całość – to co masz do powiedzenia, to jak wyglądasz, jaką masz biżuterię a nawet kolor sukienki będą ze sobą współgrały, tworząc spójny komunikat.
Odpowiednio dobrana garderoba pomoże Ci być odbieraną jako ekspert, a słuchaczom pomoże skoncentrować się na tym co masz do powiedzenia.
Jak to osiągnąć?
Przede wszystkim – odrób pracę domową i sprawdź jak będą ubrani pozostali uczestnicy – ubierz się podobnie do nich – ale…. trochę bardziej starannie.
Nie ubieraj się zbyt strojnie, powoduje to niepotrzebny dystans pomiędzy mówcą i audytorium. Chyba, że wypowiadasz się w kwestii sprzedaży dóbr luksusowych 🙂
Strój powinien być prosty i klasyczny, nie powinien odwracać uwagi od tego, co masz do powiedzenia.
Przykładowe ubranie bardziej formalne to sukienka i marynarka, która nadaje sylwetce zdecydowaną linię.
Strój swobodny ale podkreślający status zawodowy to sukienka lub zestaw: spódnica z bluzką.
Włosy ułóż tak abyś nie musiała ich zbyt często poprawiać, wygląda to mało profesjonalnie i odwraca uwagę od tego o czym mówisz.
Uwaga na dodatki – unikaj wszystkiego, co przyciąga wzrok, błyszczy lub dźwięczy. Najbardziej odpowiednie będą dyskretne akcenty: apaszka lub delikatna biżuteria.
Makijaż: powinien być stonowany, nie ekstrawagancki. Pamiętaj o przypudrowaniu dekoltu, szyi i twarzy, aby nie błyszczały. Nawet jeśli tak jak ja, nie robisz tego na co dzień.
Ważny jest również kolor: poprzez właściwy dobór i kompozycję barw naszego stroju możemy wzmocnić nasz przekaz lub go osłabić. Zakładaj kolory ciemniejsze, które wskazują na autorytet, siłę i pewność siebie. Ulubionym kolorem biznesu jest granat. I nic dziwnego, łączy on w sobie dwie bardzo silne barwy – czarną, która dodaje ciężaru i mocy oraz niebieską, symbolizującą godność, spokój i powagę.
Jeśli wybierasz się na wywiad do telewizji, pomyśl właśnie o granacie lub intensywnym niebieskim, który jest najlepiej odbieranym kolorem w mediach.
Ponieważ pastele są ciepłe i przyjazne, zakładaj je gdy chcesz wzbudzić zaufanie.
Teraz już wiesz, dlaczego wszyscy kandydaci na prezydentów zakładają granatowe garnitury i niebieskie koszule. To świetne połączenie siły i zaufania.
Ważna zasada na koniec: Jeśli chcemy być traktowani z szacunkiem najpierw my okażmy szacunek, między innymi poprzez odpowiedni wygląd.
Potrzebujesz konsultacji wizerunkowej? Sprawdź moje szkolenie – konsultacja wizerunkowa.
FOTO: Kasia Czajkowska/ CZULEOKO.COM